De volgende week op stage werden Lotte en ik gevraagd een half uur voor de les aanwezig te zijn. Van te voren zouden we even doornemen wat we die dag en de volgende dag zouden gaan doen. Siep liet ons de hoofdstukken zien waarmee de klassen bezig waren, en gaf ons de opdracht gelijk de les voor te bereiden in een computer ruimte. Lotte en ik moesten een aantal leesteksten met de klas bespreken die week en een x aantal opdrachten nakijken.
Wij hebben toen snel de opdrachten gemaakt, aangezien de antwoorden die met potlood in het boek waren bijgeschreven onduidelijk en incompleet waren. Hierdoor hadden wij geen tijd meer om de teksten voor aanvang van de les door te lezen.
Siep opende de eerste les voor ons en verliet toen het lokaal om met een leerling te spreken. Lotte en ik hebben ons aan de planning van Siep gehouden en bespraken de opdrachten met de leerlingen. Een kleine 20 minuten voor het eind van de les kwam Siep terug. Dit was net het moment waarop ik een tekst aan de klas aan het voorlezen was. Siep heeft toen 10 minuten geobserveerd en nam het vlak voor het eind van de les weer van ons over.
Na de les vroeg Siep hoe wij vonden dat het gegaan was. Wij gaven beide wel aan dat we redelijk tevreden waren. Siep gaf aan dat hij dit heel anders zag. Hij had mij even geobserveerd, iets wat hij niet van plan was heel vaak te doen omdat hij dit zelf niet zo leuk vond om te doen overigens, en hij vond dat ik wel heel monotoon en levenloos voor de klas stond. Ook vond hij het maar raar dat ik alleen maar aan het voorlezen was.
Ik heb meteen bij Siep aangegeven dat dit kwam, omdat ik de tekst zelf ook niet kenden en dus erg geconcentreerd aan het voorlezen was. Hij vond dit maar raar.
Toen ik vervolgens vroeg of ik de geschreven feedback, wat op een notitie blokje met stift was geschreven, mocht hebben zei hij dat dit niet nodig was. Hij schreef dit soort dingen alleen maar op voor als er een coach van NHL kwam en hij iets over ons moest zeggen. Uiteraard hebben zowel Lotte als ik toen meteen aangegeven dat dit toch wel nodig was voor P-taak. Siep hield ons hier af.
De volgende dag was eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. We kregen kort van te voren te horen wat we moesten doen en mochten toen zelf les geven. Deze keer was Siep er niet eens bij om te observeren. Hij was eerder weggegaan naar een verjaardag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten