Begonnen met het observeren van Rob. Vervolgens kwam het punt dat de leerlingen moesten oefenen voor spreekvaardigheid. Een aantal koppels moest dit voor de rest van de klas voordoen. Rob vroeg mij na afloop de leerlingen tips en feedback te geven. Ik heb alles heel positief benaderd, want het was helemaal niet zo slecht, en heb daarna nog wat grammatica uitgelegd op het bord. Een van de tweetallen gebruikte bijvoordbeeld steeds verkeerde articles. Dit is heel makkelijk en snel uit te leggen, dus dat heb ik toen ook gedaan. De rest van de les heb ik verder geobserveerd.
tweede klas:
Vooraf heb ik met Rob pauze gehouden en hij vertelde me dat als we zometeen dat lokaal binnen zouden gaan, dat hij heel bewust rustig op dingen gaat reageren. Dat dit een klas vol jongens is, die dat gewoon nodig hebben.
Het begin van de les verliep redelijk. Een aantal jongens vooraan bleven maar proberen Rob van zijn les af te krijgen door de hele tijd andere onderwerpen aan te kaarten of irrelevante vragen te stellen. Rob hield dit goed af vond ik door heel rustig even de aandacht te vragen en uit te leggen dat dit zo niet de bedoeling was. Hij constateerde, hij legde de situatie voor zoals die was, en reageerde hier zelf op en vroeg om een reactie. Heel erg fijn om leerlingen zo te kunnen aanspreken lijkt me.
Vervolgens gingen de leerlingen ietwat rumoerig aan het werk. Rob was een soms in gesprek, dus een aantal leerlingen kwamen met hun vragen naar mij toe. Het beantwoorden en meedenken met de leerlingen ging goed, maar was ook niet zo moeilijk :) Er was toen een korte pauze, waarin Rob zei dat de leerlingen gerust mochten doorwerken, want dit moest toch af voor het eind van de les.
Ook na de pauze toen we terug liepen naar het lokaal benadrukte Rob dat je gewoon heel rustig tegen deze jongens moet zijn. Dat vinden ze uiteindelijk fijner en dan kun je meer kanten met ze op. Toen we terug kwamen wist ik niet wat ik zag. De klas was echt heel stil, en de leerlingen waren allemaal bezig! Er stonden misschien 1 of 2 computer schermen aan, maar werden niet gebruikt ter afleiding. Rob maakt een rondje door de klas, op een rustige manier en de leerlingen blijven lekker doorwerken.
Aan het eind van de les vraagt Rob nog even om de aandacht. Hij zegt gewoon heel oprecht dat hij heel content was met de manier van werken in de tweede helft van de les. Dit sloeg goed aan bij de leerlingen, ze reageerden dan ook positief. Rob liet ze uiteindelijk een kwartiertje eerder gaan, omdat ze tien minuten langer in de pauze hadden doorgewerkt. (P.S. alle leerlingen hadden het huiswerk af!)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten