woensdag 9 maart 2011

08-03-2011 (eigen les!)

De derde les:

Voor de les heb ik even met Rob om de tafel gezeten. Hij zei dat hij vond dat ik de derde les wel zelfstandig kon draaien, en dat hij er dan ook niet bij zou zijn. Hij benadrukte dat als er iets was dat hij 2 lokalen verderop zat, en dat ik me niet gek moest laten maken door deze klas. Het is namelijk een vrij drukke eerste klas, met een hoop meisjes die denken alles te kunnen doen, maken en zeggen.

De les begon slecht, nog voor ik de namenlijst had kunnen doornemen kwamen er van alle kanten al meisjes naar me toen die zeiden dat ze voor Vivianne bezig moesten met London project. Daarna meisjes die zeiden dat ze eerder weg moesten vanwege de dokter. Ik zei dat ik dit even ging bespreken, omdat ik echt niet wist of ik dit nu wel of niet moest toestaan. Ik ben dus naar Rob gelopen, die is mee naar het lokaal gelopen en heeft de leerlingen toegesproken. De leerlingen die voor London bezig moesten haalden een briefje op en ik kon mijn les voortzetten. Ik begon met de namenlijst, iets waar ik later voordeel bij had omdat ik zo meer namen kon herinneren.

Vervolgens heb ik een stukje grammatica over Can, Could, Should en Would op het bord gezet. Uitleg hierbij gegeven en via voorbeeld zinnen gekeken of de stof op de klas was overgekomen. Alle voorbeeldzinnen werden goed beantwoord, de klas bleef rustig tijdens de uitleg. Ik heb ze toen aan het werk gezet in hun opdrachtenboek.  Ik ben toen alvast de beamer en het audio systeem gaan opstarten, en daarna ben ik door de klas gaan lopen. Geen van de leerlingen had moeite met de opdrachten, en de 15 minuten die ik ze ervoor had geven, bleek zelfs te lang. Het werd dus ook al snel rumoeriger en ik heb de leerlingen hier op aangesproken. Dit hielp maar heel kort, gelukkig was iedereen al bijna klaar en kon ik doorgaan met de volgende opdracht.

De leerlingen moesten een aantal fragmenten uit een audio boek van andrew marr beluisteren, en hier aantekeningen over maken. Dit zou terug komen op de toets. Niet alle leerlingen wisten (nog) wie Andrew Marr was, dus heb ik eerst een introductie geven. Ik heb ze uitgelegd dat het heel belangrijk was dat ze aantekeningen maakten en dat stilte vereist is als je moet luisteren. Vervolgens de tape aangezet, snel gaan zitten en zelf ook aantekeningen gemaakt. (ik had de tekst ook nooit eerder gehoord) Het was een vrij lang en moeilijk stukje, en na afloop zeiden een aantal leerlingen dat ze dit abnormaal vonden tenopzichte van het niveau in het boek. Ik was het niet me ze oneens, maar benadrukte dat we alles klassikaal zouden bespreken. Dit zijn we toen ook gaan doen, ik riep namen die ik had gehoord en plaatsen en de leerlingen kwamen met van alles aan wat ze gehoord hadden. Dit ging gewoon goed, en ik zei dat toen ook. Vervolgens gaf ik de leerlingen 8 minuten rookpauze.

Tijdens de pauze bleven veel leerlingen zitten, en vooral de meisjes die in het begin wat luidruchtig en brutaal waren draaiden erg bij toen ik met ze in gesprek ging. Het viel me bijvoorbeeld op dat 1 van de meisjes een boek bij zich had, en daar kon ik goed over praten. Ook vroegen ze me naar mijn muziek smaak, en toen ik zei dat die heel gevarieerd was kwamen de leerlingen op SKA uit. Toevallig ben ik naar SKA concerten geweest, en mijn kennis van SKA muziek sloeg aan. Via youtube lieten de leerlingen mij nog een britse ska band horen, die heb ik inmiddels gedownload.

Na de pauze moesten we nog 1 fragment van Andrew Marr doen, dit fragment ging meer over de geschiedenis van journalistiek en de verschillen tussen Amerikaanse en Britse Journalism. Het fragment duurde lang, maar de leerlingen waren vrij aandachtig aan het luisteren. Na afloop probeerden we weer een samenvattig te maken met z'n allen. Omdat dit zelf een Journalistiek klas was, en ik ze Engels wou laten spreken ben ik veel inhoudelijke en Discutabele vragen gaan stellen. De leerlingen reageerden bijna allemaal tegelijk, dus ik zei dat ze hun hand moesten opsteken. Dit deden ze dus zo goed als allemaal, zucht. Maar het was heel leuk hoe de leerlingen in het Engels met elkaar over Journalistiek bezig waren, en hoe interessant ze de geschiedenis ervan vonden. Dit was een erg geslaagd lesdeel, en ik kon ze dan ook zonder moeite bezig laten gaan met de laatste opdracht. (een samenvattig maken over een stukje tekst, dat ik ze uitdeelde) Ze gingen allemaal goed bezig en na tien minuten was de les om. Ik bedankte ze voor hun inzet en een aantal vroeg me of ik volgende week weer les zou geven, ik zei ja, hun zeiden yes :) beter kan dus niet, want ze reageerden in het Engels :P

1 opmerking:

  1. Zo Henk, dus eindelijk echt zelf aan de slag. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben gewoon jaloers op je dat je op zo'n opleiding les mag geven! Als ik het zo lees heb je een aantal dingen heel goed gedaan en is er een aantal "leerlmomenten"; maak daar ABC'tje van...die kun je dan weer voor je officiele verslag/reflectie gebruiken. Een paar tips.....volgens mij doen die leerlingen van jou het behoorlijk goed, dus strooi kwistig met complimenten!
    2. Zo'n lange luistertoes zou je eigenlijk wel moeten voorbereiden...en als ik jou was zou ik hem in delen afspelen. Dan kun je bijsturen en hoeft de spanningsboog van de leerlingen ook niet zo lang te zijn. Of...eerst helemaal en dan in stukjes, ook een mogelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen