Tijdens de lessen die Rob zelf geeft heb ik de grammatica uitleg gedaan. De leerlingen gingen oefen voor de spreekvaardigheids toets, dus heb ik samen met Rob tips en feedback gegeven aan de leerlingen. Het andere deel van de les werd een video gekeken over de geschiedenis van Engeland.
De Journalistiek klas 1 blijf ik zelf lesgeven.
De les begon wederom wat rommelig, en er waren weer leerlingen (dezelfde) die zeiden dat ze eerder wegmoesten vanwege een afspraak met de dokter. Ook was er weer een groot aantal leerlingen dat nog snel even de boeken uit de kluisjes wou halen of nog snel even naar het toilet wou gaan.
Hierdoor begon de les weer wat later, en ik begin het nu vervelend te vinden. Ik heb hier op MYSN al een case over geupload:
_______________________________________________________
My first lesson started dramatically. Right from the start I had 5 girls standing beside my desk telling me they couldn't participate in class because they had work to do on their London project. Another teacher apparently had requested their presence, so it seemed urgent. But before I couldn't think the matter over or respond more students came with reasons why they couldn't be there, or why they had to leave class early. I was overwhelmed by all this. The people that claimed they needed to work on the London project had no note or whatsoever. There was only one girl who had a doctor’s note. What to do?
1. What did I want?
I wanted my students to attend my class as normal, because I was going to explain some theory they needed for the exam.
2. What did I feel?
I felt overwhelmed by all the different students with their various excuses. Also I felt cheated, because I knew immediately that at least some students were making things up.
3. What did I think?
I thought that if someone really had an urgent reason to skip class or leave early, the person would have at least a note or something to show this. So I felt like I needed to get this sorted out quickly, not give in to false claims and get on with the lesson as soon as possible.
4. What did I do?
Not allowed to answer this question.
5. What did the other persons want?
The other persons wanted to either skip my class, work on something else or leave my class early.
6. What did the other persons feel?
Some felt that they could take advantage of me. Others felt that they just needed to inform me about their duties or obligations.
7. What did the other person think?
I cannot look into other people’s brain, but just read question number 6 again.
8. What did the other person do?
They just kept whining and complaining. Everyone except the girl with the doctor’s note, because I had already told her she could leave 20 minutes earlier.
__________________________________________________________
A: Wat is er aan de orde?
leerlingen zijn niet voorbereid voor mijn les, en proberen de boel te vertragen of te ontlopen.
B: Wat is Belangrijk
Dat ik mijn les op tijd kan beginnen, en de volledige tijd die voor Engels op het rooster staat ook kan benutten. Ik bereid mijn les voor op die 2u, en op deze manier verlies ik tijd.
C: Welke conclusies/voornemens trek ik hieruit?
Ik moet met de klas grondige afspraken maken dat voor mijn les iedereen zijn spullen al uit de kluisjes heeft gehaald, dat leerlingen voor aanvang van de les naar het toilet zijn geweest en dat de leerlingen die wel erg frequent naar de dokter gaan niet onnodig mijn les missen.
Rob moest helaas deze week eerder weg, vandaar dat we niet echt konden nabespreken. Maar volgende week kom ik hier ook met hem op terug en dan bedenken we een oplossing.
De rest van de les verliep best rustig en goed. Tijdens mijn Grammar uitleg was het opvallend rustig, pas toen de leerlingen zelfstandig bezig moesten met de opdrachten werd het rumoeriger. Hier heb ik een enkele keer een leerlingen op aangesproken, maar verder vond ik het niet bezwaarlijk dat er gepraat werd.
Het laatste half uur van de les hebben we video gekeken, dit ging over ' M. Thatcher'. Ik heb telkens om de +/- 5 minuten de video stopgezet, en wat vragen de klas ingegooid of zelf wat uitleg gegeven.
Ik kreeg van veel leerlingen na de les te horen dat ze blij waren niet meer alleen naar de audio tracks te hoeven luisteren, maar dat ze de video erg konden waarderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten