zondag 17 april 2011

5-04-2011

Ik was eigenlijk niet van plan om tijdens de toetsweek naar stage te gaan, maar Rob moest deze dinsdag naar Utrecht voor een belangrijk gesprek. Hij had aan mij gevraagd of ik het 2e deel van de les aan de video klas wou overnemen en gewoon mijn eigen journalistiek klas wou doen.

Het eerste gedeelte van de les gingen de leerlingen bezig met hun huiswerk, daarna kregen ze pauze. Ik moest in het 2e gedeelt van de les een video met ze gaan kijken over de crisis jaren van Engeland aan het begin van de Thatcher periode.

Tijdens de pauze bleven 2 leerlingen zitten, met de vraag of ze door mochten werken. Ik vond dit geen probleem. Toen ze klaar waren heb ik hun huiswerk gecontroleerd en met ze gepraat. Beide jongens hadden al veel meegemaakt in hun leven, en ik vond het erg cool dat ze daar met mij zo over durfden te spreken. Toen de les eigenlijk moest beginnen, waren nog niet alle leerlingen er. Een gedeelte was gewoon 5 minuten te laat.

Ik ben toen ook de les gestart met een opmerking hierover. Ik heb gezegd dat ik verwacht dat de leerlingen gewoon op tijd terug zijn, en als dit moeilijk blijkt dat ik dan een extra les over klokkijken ging inlassen. (het was grappiger dan het hier staat)

Toen ben ik begonnen met de video. Om de zoveel tijd heb ik die op pauze gezet en heb ik vragen gesteld of uitleg gegeven. Zo ging het bijvoorbeeld over ' The gunpowder plot' iets wat we tijdens British studies hebben behandelt, waar ik wat over kon vertellen. Iets later ging het weer om rellen in een wijk in Liverpool, toevallig de volksbuurt achter het stadion van Liverpool, ook hier kon ik wat over vertellen. Aangezien dit een klas vol jongens is viel dat wel goed.

De nabespreking ging goed, en gedurende de hele video was het erg rustig.

Tot slot moest ik nog mijn eigen les geven.
Ik ben begonnen met wat Grammatica uitleg dat bij de opdrachten pasten, tijdens de uitleg was het gewoon rustig. Toen ik de leerlingen vervolgens aan het werk zette met die opdracht, werd het toch aanzienlijk rumoeriger. Ik ben door de klas blijven lopen, heb leerlingen persoonlijk aangesproken, maar het lukte me gewoon niet iedereen goed aan het werk te krijgen.

Er waren 2 groepen meisjes die voortdurend gedraaid zaten en met elkaar aan het praten waren, en vooraan zat een meisje dat geen boeken had en gewoon een tijdschrift aan het lezen was. Elke keer als ik ze aansprak zeiden ze ja doen we, maar er gebeurde nooit wat.

Vandaag was de laatste dag dat ze hun huiswerk konden laten aftekenen, hier heb ik ze op geattendeerd, maar een paar leerlingen (die meisjes dus) weigerden gewoon te werken in de klas.

Vervolgens was het pauze. Tijdens de pauze probeerde ik de video aan de praat te krijgen, maar het geluid deed het niet en ik zat dus met een probleem. Ik ben toen naar een collega docent gestapt, maar die zei dat de boxen kapot waren gegaan en dus niet meer bruikbaar waren.

A: Wat is er aan de orde?

Ik kan mijn lesmateriaal niet inzetten vanwege technische problemen

B: Wat is daar belangrijk aan?

Ik heb nog 3 kwartier les te geven, maar het oorspronkelijk lesmateriaal kan niet worden ingezet.

C: Welke conclusies/voornemens trek je daaruit?

Ik moet snel een oplossing bedenken, iets waarmee ik de leerlingen bezig kan houden. Verder moet ik hier van leren altijd een noodoplossing achter de hand te hebben, al is het maar een leestekst of een opdracht.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door met de Revolting Rhymes van R. Dahl aan de slag te gaan. Deze had ik nog in mijn tas zitten, en aangezien de leerlingen met spreekvaardigheid bezig zijn was dit een gepaste oplossing. Ook had ik toevallig het boek ' Into the Wild '  mee, iets waarmee ik tijdens mijn eigen planning met deze klas aan de slag wou gaan.

Ik ben het 2e deel van de les begonnen, door de leerlingen nog een kwartier te geven aan hun opdrachten te werken. De leerlingen die klaar waren konden alvast bezig met de oefentoets in het boek.
Na dit kwartier heb ik mijn boek erbij gepakt, en gevraagd wie er iets van wist. De meeste leerlingen kenden de film die bij het boek hoort, maar niemand kende het boek. Hier heb ik toen wat over verteld. (Het is geschreven door een journalist en is eigenlijk een onderzoeksverslag)
En het laatste kwartier heb ik leerlingen voor laten lezen uit Roald Dahl. De leerlingen durfden eerst niet, maar nadat Mike vrijwillig begon heeft bijna iedereen wel een stukje voorgelezen. Ook de leerlingen die Engels spreken eng vonden hadden praktisch geen moeite met het voorlezen van de rijmpjes, dus ik kon mooi een kwartier lang complimenten staan uitdelen. De leerlingen vonden de rijmpjes leuk.

Het meisje dat nu al een aantal weken niks uitvoert in de klas en vandaag ook weer niet mee deed heb ik gemeld bij Rob. Rob, ik en de SLB'er van het meisje gaan samen om tafel zitten en een gepsrek voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten