Ik heb deze week weer de eerste 2 lessen van Rob gevolgd en hem tijdens de lessen kunnen assisteren met grammar uitleg of met feedback op leerlingen. Deze week was de video klas bij Rob wat onrustiger dan anders, en hier heb ik ook andere dingen van Rob kunnen leren.
Omdat de leerlingen zo onrustig de les begonnen bleef rob stil. Het werd al snel een stuk rustiger, maar nog niet helemaal. Vandaar dat Rob best zacht begon te praten, zodat de leerlingen zelf ook stil moesten zijn om hem te horen. Dit werkte erg goed, want de leerlingen werden snel stil.
De leerlingen moesten vervolgens zelfstandig een tekst lezen. Tijdens deze activiteit waren er 2 groepjes die voor (lichte) overlast zorgden.
Rob verhefde vervolgens zijn stem: 'Jongens, een hele hoop van jullie zijn goed aan het werk. Maar dit hoekje en dat hoekje zitten nog te etteren! Ik wil gewoon dat het stil is!
tijdens de nabespreken benadrukte Rob hoeveel effectiever het is om te zeggen dat jij iets wil ipv. dat iets moet. Vandaar dat ik 'Ik wil' heb onderstreept.
Ik vond het erg goed dat Rob de leerlingen die onrust stookte scheide van de rest van de groep toen hij deze aansprak. Ook hierna zorgde hij weer voor meer rust door zelf rustiger te spreken en door de klas te lopen. Ik merk echt dat je op het MBO moet uitstralen wat je zelf van de klas verwacht, omdat de leerlingen gewoon erg snel de 'vibe' van de docent oppikken.
Tijdens de rest van de activiteit laat Rob wat meer toe, en toen het nabespreek moment kwam viel het erg op iedereen de opdracht af had. Het niveau van sommige opdrachten was ook erg goed, een geslaagde opdracht dus!
Tijdens mijn eigen les moest ik dezelfde opdracht uitvoeren. De leerlingen moeten eerst een tekst lezen, vervolgens moeten ze een stukje schrijven over een bedrijf. Het gaat dan voornamelijk over de innovaties binnen dit bedrijf over +/- 25 jaar.
Ik kreeg al snel veel klachten vanuit mijn klas dat dit te moeilijk was en dat de leerlingen niet wisten wat ze nou precies moesten schrijven.
A: Wat is er aan de orde?
Leerlingen geven aan dat ze niet precies weten wat de opdracht van ze verwacht.
B: Wat is daar Belangrijk aan?
De leerlingen moet precies weten wat de opdracht inhoud, voordat ze deze naar behoren kunnen maken.
C: Welke conclusies trek je daaruit?
Ik moet de opdracht minder abstract voor ze maken, dit kan ik doen door een concreet voorbeeld te geven.
In de klas zaten een aantal leerlingen wiens ouders een eigen bedrijf hadden. 1 van de bedrijven was een fotozaak. Ik heb toen aan de leerling specifiek gevraagd hoe dat bedrijf er bij het begin uitzag en hoe het er nu aan toe gaat.
Dit was een schot in de roos, want het bedrijf dat deze jongen beschreef was al wat ouder en altijd binnen familie bezit geweest. De jongen vertelde dat tegenwoordig alles digitaal gaat en via computers, en dat vroeger alles analoog was en dat mensen daadwerkelijk afhankelijk waren van fotozaken.
De opdracht was nu duidelijk, en de leerlingen gingen ermee aan de slag. De opdrachten die de leerlingen gemaakt hadden waren erg goed en leuk. Er kwamen bedrijven als kranten en supermarkten langs, en het niveau van het gebruikte Engels viel me niks tegen.
(Begin deze les verliep beter dan de vorige les, maar weer moet 1 meisje naar de dokter. En weer moesten een aantal leerlingen nog hun boeken pakken of naar het toilet)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten